måndag 30 maj 2011

Tankar och reflektioner kring min Marathondebut.

Nu har marathondebuten smält in i hjärnan ett par dagar och man har funderat lite på hur träningen varit och hur loppet gick.
Jag hade inte kunnat träna mer med mina förutsättningar, det är inte lätt att få ihop tiden med jobb och familj. Jag är mycket nöjd med den träning jag har gjort inför loppet.
Jag har klarat mig bra ifrån skador och sjukdomar, hade jag tränat mer skulle jag säkert åkt på någon skada eller förslitning.
Jag trappade upp träningen successivt från november förra året med en ökande längd på långpassen och ökande mängd varje månad. Här nedan ser ni historiken sedan november.

November: 15 pass och totalt 135 km. Inget långpass.

December:  16 pass och totalt 165 km. Två långpass på 15 och 16 km.

Januari:  17 pass och totalt 201 km. Fyra långpass på 18, 17, 18 och 21 km.

Februari: 18 pass och totalt 207 km. Tre långpass på 24, 25 och 15 km

Mars: 19 pass och totalt 219 km. Två långpass på 31 och 26 km.

April: 23 pass och totalt 346 km. Fyra långpass på 28, 20, 35 och 29 km. Dessutom 8 pass på 15-20 km.

Maj: 16 pass och totalt 269 km. Tre långpass på 36, 30 och 26 km. Dessutom GBG-varv och Marathon.


Hade jag kunnat ladda bättre inför Stockholm Marathon?

Kanske...  Det kanske var dumt att springa och ge allt på Göteborgsvarvet bara en vecka innan med tanke på återhämtningen.
Men jag tror ändå att det var ett klokt val så här i efterhand.
Med tiden 1:25 på varvet fick jag en liten indikation på att jag kanske var lite bättre än vad tidigare hade trott.
Det var en riktig självförtroendeboost att med lätthet springa halvmaran på den tiden. Jag vågade därmed på fullt allvar tro på en tid på 3:10.


Hade jag kunnat lagt upp loppet på ett annat sätt?

Nej, jag tror inte det. Jag gjorde precis som planerat, låg på en fart strax under 4:30 från början av loppet för att ha lite marginal.
Jag visste att jag kunde få problem med magen så depåstoppet på Gärdet kom inte som en överraskning. Här fick jag ju faktiskt även två minuters vila. Jag tappade lite granna där men efter besöket rullade det på ganska bra och jag var snart ikapp igen.
De fem sista kilometerna var ganska sega men det kändes ändå som att jag hade kontroll på läget och kunde hålla en hyfsat bra fart.



Vad händer nu då?

Ska under sommaren sikta in mig på kortare distanser och slipa mina tider på 10 km. Siktet är inställt på Kretsloppet (10km) den 17 september där har jag tänkt slå till med en riktigt bra tid. Vågar inte skriva vilken tid det kan bli.
Nästa år blir det med all säkerhet en mara till, det går ju bl.a två stycken i Stockholm... Göteborgsvarvet är så gott som redan bokat.



Nu springer jag vidare..........

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg och jag är imponerad över träningsmängden och nej, du kunde inte lagt upp loppet på annorlunda sätt och varför skulle du gjort det när det gick så fantastiskt bra?

    Du hade alltså 120 mil löpning från nyår fram till slutet av maj, riktigt imponerande, fattar inte hur man bär sig åt för att fixa 346km löpning på en månad? Som en jämförelse hade jag 90 mil med mig innan maran förra året och en gång någonsin (april 2010) har jag varit över 200km på en månad.

    SvaraRadera
  2. Håller med Staffan, riktigt intressant läsning. Ditt träningsupplägg har varit klokt och långsiktigt. Din april-månad ett monster! :-)

    Lustigt hur lika vi tränar och springer, tänker på våra tider på halvmara o mara nu i maj. Mängdmässigt likaså, jag landar strax under 120 mil från jan-maj.

    Dessutom har vi samma plan framåt. Dvs bli snabbare på milen. Ser fram emot att följa din utveckling och hur du lägger upp träningen inför höstens utmaningar.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag håller med Hempa. Det är kul att jämföra er två. Båda har haft en grym utveckling det senaste året och era tider följer varandra.

    Börjar det inte bli rätt kul nu? Nu kanske du kan titta lite på placeringar också vid mindre lopp och inte bara tänka på PB.

    Jag tycker också att du ska tävla så mycket du kan nu under sommaren. Det är också bra snabbhetsträning :-).

    MVH

    SvaraRadera
  4. Hej Staffan.
    Jag är mycket nöjd med loppet.
    Många mil har det blivit i vår men nu ligger jag på latsidan efter maran. Har faktiskt inte sprungit en meter efter. Men imorgon ska jag ge mig ut på en liten runda igen.

    Hej Hempa.
    April var en riktigt intensiv månad, förstår knappt själv att jag fick ihop sån mängd.
    Jo vi verkar ju vara sjukt jämna i vår löpning, ska bli skoj att följa dig med framöver o se vad du kan prestera.

    Hej Lennart.
    Jodå, nu börjar det verkligen bli kul, det märks verkligen att träningen ger resultat.
    Jag har faktiskt tänkt att ställa upp i ett mindre lopp redan på nu på måndag, Karolinerjoggen 15 km terräng. Får se vad man kan prestera då.

    SvaraRadera