söndag 29 maj 2011

Stockholm Marathon 2011

42195 meter löpglädje med vissa inslag av magproblem.

En mycket trevlig helg börjar nu ta slut men den kommer alltid att finnas kvar i mitt minne, då man sprang sitt första marathon.

Jag och min familj kom upp till Stockholm på fredag eftermiddag. Tråcklade oss genom stan för att komma till Östermalms IP där jag skulle hämta ut nummerlappen.
Det gick bra att seeda upp sig till startled C med mitt resultat från GBG-varvet förra helgen. Vi stannade inte kvar speciellt länge så efter inköp av löpartröja åkte vi vidare till Upplands Väsby där vi skulle bo hos några vänner.
Efter ett stort lass med god spaghetti och köttfärssås blev det lite fixande inför morgondagen. Sedan i säng runt elvasnåret.

Efter en god natts sömn gick vi upp och laddade med frukost och sedan vidare in till starten.
Jag brukar alltid vara ganska uppjagad innan start men idag höll jag mig förvånansvärt lugn, kände inte alls igen mig.
Tjugo minuter innan start gick jag ut till min startgrupp, där blev det lite hoppande, fixande med skosnören och mycket tittande på klockan. Nu skulle det springas fort och intensivt i flera timmar och äntligen kom startskottet.
Hela startfältet rullade iväg och det var inte några större problem med trängsel så man kunde hålla det tempo man ville.
Planen för loppet var att hålla strax under 4:30-tempo för att med lite marginal komma in under 3:10.
Jag sprang ganska mycket efter min egna känsla på loppet, där det kände bra kunde jag öka lite granna o.s.v.
Efter det första fem kilometerna som gick via strandvägen låg jag precis enl plan på 4:27-tempo vilket ger 22:12 i tid.
Så snurrade jag runt i slussen och sprang vidare på södermälarstrand där man springer strax över två kilometer, här kändes allt bra. Sedan upp över Västerbron för första gången, inga som helst problem så här långt med kontrollerad och fokuserad löpning.
Så hade jag sprungit första milen på 44:32 och benen rullade på.
Log för mig själv flera gånger och bara njöt av allt runt omkring, all musik och all underbar publik som hejade på. Ibland sträckte barn ut händerna och ville göra "high five", då var man inte sen med handen.
Lite uppför och lite nerför inne i city. 15 kilometer hade nu gått på 1:06:24, det gick nu lite fortare än innan men jag körde som sagt ganska mycket på min egna känsla.
Precis innan man svänger ut på gärdet stod min familj och hejade på, fint med peppning. Jag visste ungefär var dom skulle stå så det var skönt.
Här någonstans tog jag även lite gel som jag hade haft med mig. Jag hade fram till halvmarapasseringen inte haft några som helst problem, jag hade i stort sett dansat fram.
Passerade 21,1 km på tiden 1:33:19 men precis då började magen säga ifrån, kanske var det saltgurkan som det bjöds på eller möjligtvis min gel som orsakade detta.
Stannade och kissade ca 1 min vid 22 km och det gick över en smula men kom ganska snabbt tillbaka. Jag var nu helt enkelt tvungen att besöka en bajamaja.
Vid 24 km fanns det en kontroll där jag gick in på depå för att göra mig av med slaggprodukter, jag klockade stoppet till ca 2 minuter. Var ganska nöjd med den tiden även om det hade kunnat gå lite fortare med lite träning.
Magen kändes bättre och jag sprang vidare ut på Djurgården. Här gick kilometertiderna ner, 4:15-4:20-tempo under flera kilometer. Magen kändes bra och så hade jag fått lite nytändning.
När jag kom ut på strandvägen igen på så hejade familjen på, en gel langades över. Det kanske var dumt men jag drog i mig lite av den trots föregående magproblem.
30 kilometer i Gamla stan passerades på 2:14:03, jag hade lite marginal fortfarande till 3:10. Bra jobbat trots två depåstopp på Gärdet.
Malde återigen vidare på södermälarstrand och kände ingen antydan till utmattning. Magproblemen kom och gick, tog därför igen energidryck eller det övriga som det bjöds på förutom vatten, som jag försökte dricka av.
Upp på Västerbron och nu var det det ju inte mer än 8 km kvar.
Vid 35 kilometer hade det gått 2:36:42 och någonstans här började det kännas tungt, fick ta i lite mer för varje steg. Kämpa lite mer för att hålla uppe farten, men man fick ju inte tappa fart nu så nära mål. Hade stenkoll på sekunderna vid kilometerpasseringarna.
På min klocka diffade distansen ganska mycket nu när jag sprungit så lång.
Kämpade mig genom Odengatan med ren vilja och passerade 40 km på 2:59:36. Hade nu strax över tio minuter på mig att springa 2195 meter, det gick tungt men jag kämpade på.
Såg nu Stockholm Stadium torna upp sig, publiken jublade och när jag passerade porten till stadion var inte tårarna långt borta. Pressade på allt jag kunde de sista tvåhundra metrarna, fick till en riktig spurt där jag sprang förbi flera på ytterkurvan.
Reste mina armar när jag klöv mållinjen med blott 13 sekunders marginal.
3:09:47 blev tiden med en 679-e plats.

Laddar med frukost

Tåget på väg in till starten

Folk vallfärdar till start

Posering

Eliten

High five

Täten

High five

Jag är lycklig vid 18,5 km

200 meter till mål

Spurtar

Efter målgång

Gratulationer och rosutdelning

Mycket nöjd

Priset


4 kommentarer:

  1. Härlig läsning!! Stort grattis! Vi hade kunnat springa hand i hand om jag kollar på våra tider från 30K och framåt. Jag passerade 30 på 2:14:32, 35 på 2:37:31 och 40 på 2:59:52. Hyfsat jämn fart på oss mao.. :-)
    Starkt jobbat att komma tillbaks in i loppet trots magproblemen, tyder på grym mental styrka! Vad händer nu då? Mera maror eller kortare distanser?

    SvaraRadera
  2. Grattis som faaaaaaaan. Jäklar vilket form du måste vara i nu. Hoppas att även jag kan nå din fenomenala löpning någon gång i framtiden. Härligt att Boråsare dominerar stort i Maravärlden :D

    SvaraRadera
  3. Hej Hempa.
    Tack.
    Jodå vi var ju väldigt jämna igår. Har granskat våra tider, det verkar som att jag låg lite före dig fram till toapausen då du sprang förbi. Sedan sprang jag om dig igen och när jag tröttnade i slutet sprang du förbi. Synd att namnen inte står på ryggen.
    Min fru filmade när jag sprang förbi henne på några ställen, ska granska filmerna o se om du är med.
    Ja du vad händer nu? Lite vacum efter maran men jag tar nog siktet på kortare distanser nu över sommaren. Ingen mer mara i år vad det verkar. Nästa år blir det mara igen, vilken vet jag inte ännu, får kika runt lite o se vad som finns att erbjuda.

    Hej Tommy.
    Man tackar. Formen kan man inte klaga på, mitt livs formtopp.
    Du får träna på så kommer det..
    Borås dominerar, så är det =)

    SvaraRadera
  4. Känns nästan enformigt det här men jä-ar vad du är duktig! Jag blir bara mer och mer förundrad :-).

    Till råga på allt gjorde du 3:09 med 2 minuters toastopp!

    Det ska bli riktigt kul att se vilka tider du kan föra framöver.

    MVH

    SvaraRadera