tisdag 23 april 2013

Mycket snabbdistans nu.

Nu får det vara slut med snabbdistanserna. Har kört snabbdistans tre gånger i rad nu med lite varierande tempo och distans. Idag blev det 14 km något snabbare än mitt tänkta maratempo.
Blåsten var riktigt stygg idag, blev nästan omkullblåst vid ett tillfälle men i det stora hela höll jag mig i skydd mot blåsten inne bland träd.
Känslan var att det var lite för tufft för att klara av under 42 km. Däremot sa pulsnivån något annat, den var helt klart rekordlåg. Därav är jag lite kluven, kan det funka eller ej?
Jag fortsätter i vilket fall träningen med 2:50 som mål på Stockholm Marathon om mindre än sex veckor.

2 kommentarer:

  1. Jag sprang ju 12km @ 3:56 min/km i söndags kväll, för mig är det realistisk halvmarafart, kanske inte redan 4 maj på min nästa halvmara men snart igen.

    Att hålla 4 min-fart i ytterligare 21,1km, det är något helt annat än 4:15 min/km som vi ju redan checkat av! Det är faktiskt snabb löpning under lång tid och ett tufft mål, helt klart. Därmed inte sagt att du inte kan klara det!!

    Snabbdistans är ju för övrigt det allra bästa tävlingsförberedande och formgivande passet. Om vi vågade och orkade köra fler hårda snabbdistanser skulle våra resultat fortsätta förbättras men de här passen tar på krafterna!

    SvaraRadera
  2. Hej Staffan!
    Jag såg att du körde en snabbdistans i helgen, bra jobbat o kul att det funkade efter din tuffa vår. Du verkar vara på gång igen, vi får hoppas att det håller i sig och att Kungshomen runt blir en positiv resa.

    Fyrafart på maran är oerhört tufft, det är jag medveten om och jag själv är nog den största tvivlaren. Jag har hittills inte känt att det flutit på som jag önskat på mina snabbdistanser i det tempot. Det ska ju kännas något sånär bekvämt och avslappnat.

    Å andra sidan var 4:15-tempo förra året inte heller vidare "bekvämt" på vårkanten. Nu funkade det ju inte i sthlm-maran men det kanske har andra förklaringar men däremot i gbg på hösten så gick det vägen.

    Nåväl, jag kommer i alla fall träna på med fyratempo som mål. Tiden och kanske framförallt känslan på Göteborgsvarvet får avgöra om jag behåller min plan eller om det blir en revidering.


    SvaraRadera