torsdag 10 februari 2011

Is, snö och blåst.

I dag var det dags för veckans tempopass. Passade på att göra detta i dagsljus när den lille var på inskolning på dagis, jag skulle vara därifrån i tre timmar så då får man ju utnyttja tiden med att springa. 
Nu var ju inte underlaget det bästa, några cm nysnö på en fin isbädd. Otroligt slirigt o jävligt alltså. Dessutom snöade det under hela passet.
Det gick faktiskt väldigt bra första halvan av passet, fick upp farten bra och ökade lite granna hela tiden (tanken var att under 5 km öka farten till jag kom upp i 4,20-tempo som jag därefter skulle hålla 3 km) den femte kilometern gick i 4,16-tempo. 
Det kändes otroligt bra trots det usla underlaget, sedan var det dags att vända och springa tillbaka hemåt. Det var då jag förstod varför det hade känts så lätt, det hade varit medvind hela tiden och nu fick man betalt för det med motvind de sista tre kilometrarna, men det var bara att försöka uthärda. 
Jag klarade de tre sista km med 4,22 - 4,28 - 4,25-tempo, jag var dock tvungen att ta en minuts vila innan sista kilometern. 
Så kan det gå när vintern slår till igen, men jag är nöjd med passet med vetskapen om att det hade gått bra mycket bättre med barmark och utan vind i seglet.

Får se hur det blir på söndag och det planerade långpasset, kanske blir det skidtävling istället! Det beror lite på hur snöläget är. Återkommer senare om detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar