lördag 14 januari 2012

Progressivt

I går utförde jag ett ganska tufft pass. Fredagar brukar ju innebära fredagsmys, familjen skulle nu mysa på andra sidan stan ca 17 km hemifrån. Jag passade på att slita ner mina skor ytterligare med ett tufft pass, istället för att ta bilen.
Tänkte springa progressivt, men eftersom det är en ganska grym uppförsbacke ungefär halvvägs beslutade jag att dela upp passet i två delar. 2 x progressivt med andra ord. 
Det gick ganska lätt och fint under den första delen även om jag fick slita en del under den sista kilometern som gick i 3:57-tempo. 
Uppförsbacken blev vilosträcka innan jag satte fart med nästa progressiva del. 
Den flöt på ungefär som den första fast den var var lite kortare, här gick den avslutande kilometern i 
3:56-tempo. Avslutade passet med tre kilometers nedjogg. 
Sammanlagt blev det 17 kilometer med bra kvalité, snitttempot slutade på 4:28 min/km.
Nöjd och belåten blev det god mat och trevligt sällskap efter målgång. Lite öl slank även ner, ingen löptur hem däremot. 




Idag tänkte jag ta mig ett litet återhämtningspass på 7 -8 km. Men vädret och känslan var så bra så att sprang lite längre. 
Utforskade lite nya stigar och vägar där jag aldrig sprungit förut, jag som trodde att jag finkammat närområdet på stigar.
Det blev även lite hinderlöpning över några träd som någon av de senaste stormarna blåst ner. 
12,75 km blev det idag i beskedligt 5-tempo. 

1 kommentar: