söndag 3 april 2011

Sex mil på Dalboslätten.

Är precis hemkommen från en intensiv helg i Dalsland. Vi har träffat en nyfödd bebis, haft släktkalas, gått på marknad, käkat våfflor m.m..
Sen har helgen varit som ett träningsläger för mig med nära på sex mil löpning.


Vi åkte upp i fredags så på eftermiddagen var det dags för det första passet.
15,14 km medelhård distanslöpning på platt terräng där jag fick sträcka ut benen ordentligt. Jag är så van med alla backar här hemma i Boråstrakten så när man kommer till en slätt så år det så lätt att springa lite fortare än man tänkt sig från början. 4:40-tempo slutade det här passet på.


På lördag eftermiddag stod det intervaller, 8x1000m på programmet. Började med en lång uppvärming på 5 km för att var på den säkra sidan, vet ju vad som hände efter förra intervallpasset.
Det kändes i alla fall bra så jag drog iväg på den första som hamnade på 3:56-tempo och den andra på 3:51. Så fortsatte det, "jämna" intervaller ett par sekunder snabbare än "ojämna". Saken är den att det var ganska bra vind där jag sprang så det blev motvind hälften av intervallerna. Inget konstigt med det och det kände jag också när jag sprang.

Det blev en härlig genomkörare med två intervaller med än vad jag har gjort senast. Det gick ju bra så jag antar att jag får fortsätta med det. 
Totalt avverkade jag 15,32 km på lördagen. 


På söndagsförmiddagen skulle jag springa mitt efterlängtade långpass. Letade upp en bra runda och drog iväg. Första milen hamnade på 49,23 drog på lite extra andra milen som hamnade på 46,12 och resterande 8 km drog jag ner lite på farten igen till 4:45-tempo. 
Totalt blev det 28,25 km i 4:46-tempo. Känns som att man kan hålla ganska högt tempo utan att bli trött, härligt.


Hela den här veckan slutade på rekordnoteringen 82,36 kilometer fördelat på fem pass. Ska bli skönt att vila benen i morgon för att dra igång nästa vecka på tisdag med ett lätt morgonpass.





2 kommentarer:

  1. Härlig vecka!
    Jag imponeras av dina långpass! Det börjar luta åt 3:15 på maran för dig :-)

    MVH

    SvaraRadera
  2. Jodå en riktigt fin vecka har jag haft.
    Jag är lite förvånad själv att det går så bra på långpassen.
    På något vis tar det ungefär en mil att varva upp kroppen och sen går det riktigt bra med lite högre tempo.
    Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp maran, vilket tempo jag ska hålla o.s.v.
    Jag får väl se hur det känns med lite längre långpass framöver, efter ett par 35 kilometerspass så får jag nog lite klarhet i den frågan.

    SvaraRadera