måndag 14 maj 2012

Varva upp eller varva ner?

Hur ska man göra nu då?
Stockholm Marathon går om mindre än tre veckor och frågan är hur man ska lägga upp träningen på bästa vis.
Helt återhämtad från varvet lär jag ju inte vara förrän tidigast till helgen så den här veckan kommer i alla fall innehålla mindre mängd med några lugna distanspass.
Jag skulle vilja springa ett kortare långpass på runt 25 km i början av nästa vecka.
Jag skulle även vilja få in ett pass i tänkt maratempo nästa vecka, inte för långt och inte för kort så runt 10-13 km låter kanske rimligt.
Ett kortare intervallpass bör jag kunna göra helgen innan maran för att sedan trappa ner med några lättare pass.

Det är en svår balansgång det här.
Kanske mina läsare har några tips på hur jag ska lägga upp träningen de här tre veckorna?

3 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt det där, jag tänker mig ungefär så här.

    Den här veckan ska ha hygglig kvalité och sista långpasset i helgen som kommer, 30km i mestadels lugnt tempo. Sedan ett par dagars vila och så springer jag en miltävling 23/5 och ser det som det sista tuffare passet. Efter det kommer jag springa en del tävlingsfart den veckan men inte längre pass. Söndagen eller måndagen sista veckan sista "längre" passet (över milen), sista veckan 2-3 väldigt korta, lätta pass, ev några km i tänkt tävlingfart, på sista passet bara lätt jogg med några stegringar.

    Jag tror att det som motionär handlar om att våga vila, kroppen måste få chans att ladda och man vill vara springsugen när det är dags.

    SvaraRadera
  2. Tack Staffan.
    Har filurat lite och nu har jag det ganska klart hur jag kommer att lägga upp träningen de här veckorna.

    Jag antar att du ger max på miltävlingen. Ska bli skoj o se resultatet.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Du känner säkert din kropp så pass bra att du hittar rätt i träningen inför maran. Jag skulle nog först se till att återhämta mig från Göteborgsvarvet, sen skulle jag slå ihop två av dina planerade pass och köra ett sista långpass 10 dagar innan med marafart sista 10 km. Hoppa sen över de korta inervallerna och kör lite lätt fartlek 6 dagar innan, fartökningar på 1-2 min räcker, sen om du joggar sista dagarna kan du avsluta något pass med några korta stegringslopp 2-3 dagar innan.

    Lycka till.

    //Magnus

    SvaraRadera