lördag 16 mars 2013

Solvikingarnas vårtävling, 16 km.

Idag var det underbart väder, solen sken från en klarblå himmel och värmde oss löpare. Jag hade åkt själv för att springa Solvikingarnas vårtävling på Skatås. Två varv på grusåttan utlovades.
Målet för dagen var att ligga under fyra min/km i snittempo.

Jag kom i god tid innan start och hämtade ut nummerlappen i klubbstugan. Kunde sedan värma upp för att sedan ställa mig i startfållan lagom till start klockan elva.
Starten gick och ganska efter någon kilometer hade de flesta kommit in i sitt eget tempo. Jag hamnade efter en annan löpare som var bra draghjälp under hela det första varvet. En liten bit efter varvning kilometer sprang jag förbi honom för att ge honom lite draghjälp.
Vet inte vad som hände, antingen var han sliten eller så var jag för pigg. Det blev i alla fall en lucka och jag blev helt själv under resten av loppet.
När det var ca 600 meter till mål blev jag omsprungen av Patrik Brants som kom tvåa i 32-kilometersloppet och han var också på väg att gå i mål. Jag lade mig kloss ann bakom honom och här gick det riktigt fort. Lyckades inte riktigt med att hänga kvar ända in till mål utan fick släppa honom när det var 100 meter kvar.
I mål kom jag på tiden 1:01:37 vilket resulterade i en placering på trettonde plats. Snittempot hamnade på 3:57min/km vilket får vara godkänt.
Banan var lite mer kuperad än vad jag räknat med så jag är nöjd med min insats.

Resultaten kan ni läsa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar