torsdag 3 november 2011

2012 års mål.

2011 års säsong slut så nu kan det vara läge för en liten summering av det gångna året.

Säsongen började i november för ett år sedan och motivationen var på topp inför det stora målet Stockholm Marathon. Vinterträningen gick galant trots den kalla och snörika vintern. Kilometer efter kilometer skrevs in i träningsdagboken. Jag klarade mig också ifrån allvarligare skador vilket jag är tacksam för.

Våren tog över och i maj, en vecka innan maran stod jag i en startfålla i Göteborg.
Göteborgsvarvet skulle nu springas. Jag hade egentligen inga mål för den tävlingen men jag drog på i ett väldig tempo och chockade mig själv med att komma i mål på tiden 1:25:43. Hade aldrig kunnat tro att jag skulle kunna springa över två mil i nästan fyratempo.

En vecka kvar till maran...

Min målsättning för maran var först att ta sig igenom det och ju mer jag tränade så sänktes målet hela tiden. Först till under fyra timmar, sedan till 3:30 för att ett par veckor före start sänkas ytterligare till 3:10. Jag klarade det målet med 13 sekunders marginal och kom i mål på 3:09:47.

Den första maran var nu avklarad och under sommaren trappades träningen ner ordentligt.

Till råga på allt var jag förkyld i flera veckor innan Kretsloppet då jag skulle springa en mil riktigt snabbt. Träningen gick inte alls som planerat men jag kom ändå i mål på tiden 38:55. Jag hade nog kunnat sänka den tiden till låga 38 om jag sluppit förkylningen.

Efter Kretsloppet så tog min fotskada vid och någon löpträning var inte att tänka på. Skadan kom dock mycket lägligt i tiden och jag fick mig en lång säsongsvila.

Nu verkar det som att jag kan springa på igen. Men jag tar det dock fortfarande mycket försiktigt.

Jag trappar upp träningen försiktigt fram till början av december. Då börjar den hårda kampen för nästa års lopp.

2012 års stora mål är:

Göteborgsvarvet den 12 maj. Jag kan fokusera mer på en bra tid nästa år därför att det är hela tre veckor före Stockholm Marathon. 1:23 är ett inte helt orimligt mål.

Stockholm Marathon den 2 Juni. Jag ska definitivt sänka mitt PB. Tre timmar kan nog bli väldigt svårt att klara av så jag skriver nu ca 8 månader före start ett mål på 3:05. Det innebär en sänkning på ca 5 minuter.

Jag har även tänkt springa fler millopp nästa år, definitiv något lopp på våren.
Målet för milen nästa år är en sänkning av mitt PB med 85 sekunder till 37:30.

3 kommentarer:

  1. Fortsätter du utvecklas lika bra är väl sub 3 på maran "inga problem"? Det tror jag på!

    SvaraRadera
  2. 37:30 tror jag är ett bra mål till att börja med.... Dock tycker jag precis som Claes att du ska gå för sub 3 på maran direkt. Det har du kapacitet för :-).

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Fint att ni tror på mig. Det krävs en hel del träning för sub3 men man kanske skulle ge det en rejäl chans =)

    SvaraRadera