söndag 27 november 2011

Julbak och snabbdistans

Som ni såg i det förra inlägget så har jag köpt en ny pannlampa, nu finns det ännu mindre saker som kan hindra mig från att springa. 
Det blev en Silva Trail Runner.



Jag gav mig givetvis ut och provade den direkt när jag kommit hem. Det funkade mycket bra att springa på stigar. Ljuset var bra och det går även att ställa in i tre olika lägen. 
Provade även att springa i lite mer oländiga stigar med en massa rötter och stenar, här var det väl lite svårare att se, men jag har ändå inte tänkt ta sådana stigar när det är mörkt. Det blev en lugn testrunda på 6,5 km.

På lördagen åkte vi till kära vänner i Kungsbacka för det traditionsenliga julgodisbaket. Det bakas och bakas hela dagen, alla möjliga former av julgodis plus ett fint pepparkakshus. Man brukar vara helt slut efter den dagen. 
I år passade även på att ta med mig mina löparskor. 
Jag gav mig ut på ett snabbdistanspass på den Halländska slätten. Jag brukar passa på att springa lite snabbare distanspass när jag kommer till lite plattare landskap än hemma. Borås är väl inte känt för att vara platt... Men backarna ger ju trots allt bra träning. 
Jag höll under 13 km ett medeltempo på 4:06 min/km utan att ta ut mig för mycket. 
Känslan var mycket bra, benen liksom rullade på utan att jag behövde säga till dem på skarpen. Jag ska väl inte kalla det Runners High men det var snudd på det. HÄRLIGT pass !!!

Jag stannade till några sekunder ett par gånger för att titta på kartan så jag inte sprang vilse. 
Summerat med uppvärmning och nedvarv slutade passet på 17,18 km i 4:15-tempo. Det här var ett riktigt skönt och formbesked. 

Idag tog jag ett återhämtningspass på sju km i ett blåsigt väder.



5 kommentarer:

  1. Det är pannlampan som gör så att tillvaron ser lite ljusa ut. Därför känns det så bra.

    SvaraRadera
  2. Låter som en jättebra dag - julbak OCH ett bra löppass! :-)

    SvaraRadera
  3. Jo Lennart så kan det nog vara =)


    Det var en superbra dag Eva, den bästa på länge.

    SvaraRadera
  4. Fina pass där Olov och formen är det inget fel på! :) Jag har en liknande lampa från Silva som jag är jättenöjd med. Lycka till med din!

    SvaraRadera
  5. Hej Daniel.
    Jodå endel pass blir ju riktigt sköna och fina.
    Pannlampor lyser liksom upp tillvaron för en =)

    SvaraRadera