måndag 6 juni 2011

Karolinerjoggen 2011

Tävling idag igen.
Firade nationaldagen med att springa Karolinerjoggen i de Dalsländska skogarna.
Hela helgen hade varit riktigt varm o svettig, var ute en sväng på lördagen för att känna på ett lite snabbare pass. 2x2000 meter i sub4-tempo, det var riktigt svettigt och pulsen gick aldrig ner i pausjoggen på en km och på nedjoggen...
Dagens tävling bjöd på ett lite annorlunda väder, svenskt värmeåskväder. En timme innan start började ösregnet vilket gjorde stigarna blöta och härligt gyttjiga.
Banan bestod först av en 4,5km-slinga och 9,5km var det andra och avslutande varvet.
Ställde mig långt fram o klungan och när startskottet small av blev det en väldig fart i benen. Som planerat drog jag på ett väldigt tempo för att inte hamna långt bak när de smala stigarna kom. Det tror jag var en bra strategi även om första kilometern gick väldigt fort, 3:40.
Sedan lugnade jag ned mig och resterande km låg på runt 4:20-tempo.
Vid varvning skrek min fru att jag låg 3 minuter och en kvart efter ledaren (18 min??), jag fattade i alla fall vad hon menade. Hela familjen och halva släkten var med och hejade fram mig.
Andra varvet som var lite längre kändes ganska tungt, hade inte det där riktiga bettet i benen som jag ibland kan känna, det är ju trots allt bara en vecka efter maran..
Placeringsmässigt hände inte mycket, tror jag sprang om två personer på andra varvet och blev nog omsprungen av en.
Man fick hålla tungan rätt i mun, för rätt som det var så kunde det vara riktigt blött och slirigt men jag klarade i alla fall ifrån mig att vurpa. Man såg flera personer som efter målgång var rejält bruna.

Det blev ingen spurtstrid i år så jag kunde kontrollerat äntra mållinjen på en sjundeplats med tiden 59:49. Vinnare blev Hässelbys Peter Gross som med över sex minuters marginal till tvåan kom in på den fenomenala tiden 50:02.
Med 34 st deltagare i tävlingsklassen och 65 st i motionsklassen så är jag mycket nöjd med mitt resultat.


Karolinerjoggen 2011

3 kommentarer:

  1. Låter grisjobbigt. Tävla i terräng när det är lervälling är jobbigt. Men jobbigt är ju iofs bra så.... :-)
    Starkt jobbat så här bara en vecka efter maran!

    SvaraRadera
  2. Grattis! En topp 10 placering :-).

    Peter Gross är inte så mycket att göra åt och 4:16-fart (har jag själv räknat ut) låter riktigt bra med de förutsättningar som bjöds.

    MVH

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha. Det är sant Hempa, det var verkligen grisjobbigt i terrängen.
    Jag är nog mer ett asfaltslok =)

    SvaraRadera