fredag 11 oktober 2013

Halvmarafunderingar

Efter mitt totala misslyckande på Göteborgsvarvet i våras bestämde jag mig för att springa en halvmara på hösten istället.
Göteborg halvmarathon som går i morgon hade varit ett bra alternativ. En väldigt löpvänlig bana där det är svårt att misslyckas, dessutom är det ju inte olidligt varmt i oktober. Det var där jag sprang mara under tre timmar för första gången, precis ett år sedan.

Nu blir det inte så att jag kommer till start på det loppet, har inte direkt känt ett jättesug att ladda om efter Lidingöloppet. På kvällen ska vi dessutom till Alingsås där min fru ska springa Running Lights och jag ska den här gången stå för supporten vilket brukar vara det omvända.

Tävling på halvmaran får helt enkelt vänta till nästa år och jag vet att jag har mer att hämta där. Man har ju sneglat lite på sub 1:20, det är ett en tuff tid att gå under men med lite specifik träning kanske det kan gå. Kanske blir en start på Göteborg halvmarathon om precis ett år?
Jag ska i och för sig springa Göteborgsvarvet nästa år men det blir nog tufft att klämma in ett lopp under 1:20 med en massa andra projekt på försommaren.

Som sagt inget mer tävlande i år på distansen. Istället drog jag på mig mina lätta racerskor för ett snabbt halvmarapass helt allena i den fina höstsolen. Målet den här gången var ganska stygga 1:25 vilket jag bara har klarat en gång tidigare, nämligen på Göteborgsvarvet 2012 där jag sprang på 1:22:37.

Idag var det en ganska tuff runda med 230 höjdmeter och med Kransmossens terrängspår mot slutet med spångar och småstigar. Det rullade på fint i början med asfalten under sulorna. Vid nionde kilometern blev det ett par kilometer motlut där farten gick ner lite granna men det tog jag ingen när det började rulla nerför igen.
Riktigt sliten i benen kunde jag efter 21,1 km stänga av klockan på 1:24:37.

Jag lyckades idag med träningen och visst känns det bra att klämma en halvmara på träning med den tiden.

1 kommentar: