lördag 13 augusti 2011

Sjuhäradsleden mot Ulricehamn

Jag som var gräsänkling i dag var ju tvungen att hitta på något vettigt att fördriva dagen med. Varför inte springa till Ulricehamn?
Spanade in lite om sjuhäradsleden på datorn igår kväll och skrev ut några kartor för säkerhets skull.

Idag efter frukost drog jag på mig mina terrängskor Asics trail attack vilket visade sig vara ett bra beslut.
Första milen kändes mest som en transportsträcka på plan asfalt för att komma till själva leden. Sedan bar det uppför och uppför. På stigar och mindre grusvägar.
Jag tog en liten kortare paus efter 18 km vid "Raska-Minas stuga" med lite choklad och vatten. Vidare igen...
Bitvis var stigarna riktigt dåliga med stenar, rötter och grenar över stigen. Inte direkt en löparvänlig led men om man vandrar är det nog bättre.
Som ni ser på banprofilen nedan så var det mycket uppför och även nedför. Inte direkt någon platt motorväg.



Men jag var ju mest ute efter att komma i naturen och ha det skönt i kombination med ett bra långpass. Mitt vatten tog slut på ett par ställen och i brist på kranar ute i skogen valde jag att dricka bäckvatten, det gick det med. När man som mest behövde en kall öl i det varma vädret så kom jag fram till Älg-baren....   Men den var tyvärr stängd så jag fick springa vidare.


Jag började bli rejält stum i benen mot slutet så det var riktigt skönt att tillslut komma fram efter 40.88 km. Hela trippen inkl pauser tog fyra timmar, vilket blir 6-tempo. Om man tar bara färdtiden tog det 3.36 vilket blir 5:15-tempo.



Jag hann precis köpa mig en fet o go hamburgare och en cola innan jag hoppade på bussen hem. 
För att inte behöva vänta på anslutningsbuss hem till mig så valde jag att springa de sista fem kilometerna, det var väl inte direkt någon njutning där.

Har skrapat ihop 91 kilometer totalt den veckan, det är inte vanligt men inte heller "rekordvecka"

Lördagens löppass


3 kommentarer:

  1. Haha, bara en äkta löpare springer sista halvmilen efter 40km tidigare på dagen. Galet gjort att springa så långt för övrigt. Ska du gå o bli ultraläpare månne? ;-)

    För övrigt duktigt imponerad av ditt mastodontpass. Såklart.

    SvaraRadera
  2. Hej Hempa.
    Räcker nog med Marathon som längsta distans för mig =) Men visst är det något som fascinerar mig med att springa riktigt, riktigt lååångt.

    SvaraRadera
  3. Kul långpass, låter riktigt skönt!

    SvaraRadera