onsdag 26 januari 2011

På spåret

Vart är vi på väg?


- Mora, efter tur på vasaloppspåret?
Fel svar, vi är på väg till Ymer ett stenkast från Borås. Tänk vad naturen har att erbjuda bara ett par minuter hemifrån. 
Idag gled jag fram på rälsen istället för löpningen, det var en riktigt skön tur jag fick. 
En bra slinga med mycket platt terräng över myrar och åkrar där man får staka sig fram i ganska bra fart, även några härliga nedförsbackar där man känner fartvinden, för att komma nedför måste man ju också ta sig upp. Det är bara bra med några uppförsbackar där hjärtat får bekänna färg. Det värsta är ju att man är usel på vallning så det blir ju lite bakhalt när det går uppför.
Det spåret jag valde var på exakt 10 km, det blev tre varv - sammanlagt 30 km på 2:20. 
Jag kan rekommendera alla att ta fram sina gamla skidor och ge sig ut i spåret lite oftare, det bra för både kroppen och själen. 
Men i morgon åker löpardojorna på igen..



2 kommentarer:

  1. Bra pass!
    Håller helt med dig. Jag borde inte bara ta fram mina gamla. Jag borde köpa nya skidor (mina är från 1995 när jag åkte Vasaloppet) och ta mig ut i spåret!

    Bilden var fin.

    30 km på 2:20...... alltså 30 km i 4:40-fart..... Det ringer en klocka.... Maratempo!! OK du åkte skidor men ändå :-)

    SvaraRadera
  2. Ja Lennart, den farten hade varit fin på en Mara. Får sikta på det till 2012 kanske.

    SvaraRadera