lördag 22 januari 2011

Det kostar att bli smal.

Så har det blivit lördag o förkylningen är som bortblåst, härligt....
I dag var familjen o gjorde lite ärenden på stan. Bland annat lämnade vi in min vigselring hos guldsmeden för förminskning. Jag har inte vågat ha på den senaste halvåret, den har blivit för stor så jag är rädd för att den ska glida ur fingret. Gick även o köpte en ny kostym i mindre storlek, en Hugo Boss fick det bli. Nu kommer jag vara stilig på cocktailpartyt nästa helg.
Det här med löpningen innebär ju även att man går ner i vikt, det har väl blivit nästan 15 kg på ett år men nu ligger jag i alla fall på min målvikt.

Nu till dagen löppass som var det bästa passet på länge. Tanken från början var 6x800m i 4.10-fart. Efter uppvärmning på tre km var det dags för den första intervallen. Den slutade i 4.00-fart och det var inga som helst problem att hålla den farten, vad skulle jag nu göra med det här passet? Beslutade under första gåvilan att jag som planerat skulle hålla 4.10-fart men köra två intervaller extra. Det hela gick mycket bra o kontrollerat. Pulsen hamnade på ca 172 slag varje intervalltopp. Förra gången jag körde 6x800-intervaller låg pulsen på ca 180 slag. Någonting har hänt, vet inte riktigt vad det är men bra känns det i alla fall.

Nedan kan ni se pulskurvorna på dagens pass och förra gången jag körde 6x800m. Farten och distansen är är precis samma på de sex första intervallerna.

6x800m 4 januari 2011. 
8x800m 22 januari 2011.

I morgon är det långpass som gäller. Jag ska bara njuta o ligga i en behaglig långpassfart, eventuellt med någon farthöjning. 

God afton

8 kommentarer:

  1. Hej Olov!
    Du är snabb! Fina 800ingar du gjorde. Bra förbättring mot sist!! Måste kännas skönt!

    Såg att det hade dykt upp en ny löparblogg. Gift, två barn, osv :-)... Jag tror att vi har lite gemensamt :-)

    Vad är målsättninen på maran?

    SvaraRadera
  2. Ja du Lennart, riktigt nöjd med dagens pass.
    Jag har blivit inspirerad av bl.a din blogg så jag kunde inte hålla mig från att börja blogga själv. Har följt din ett tag..
    Det är allt lite klurigt att sätta ett mål på en distans som aldrig har sprungit innan, men 3,30 är en tid som jag har tagit sikte på än så länge. Får se hur det känns senare i vår när jag kör lite längre långpass, då kanske målet revideras.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att man kan inspirera!

    Du verkar snabb på milen (40:47 såg jag till höger) så med lite långpass kommer det gå bra. Mycket sitter i huvudet. Skulle vara jättekul om du fixade 3:30 på första försöket!!

    Tränar du efter Anders Szalkai program? Janne Holmens? Egenkomponerat?

    Själv skulle jag på ovanstående fråga svara "egenkomponerat med mycket inspiration från Janne Holmen".

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack ska du ha o lycka till själv.

    Det verkar finnas många i vår ålder o livssituation som har löpning som hobby...

    Upp till 30 km ska det i alla fall inte vara några som helst problem att hålla den farten vet jag sen tidigare långpass.
    Jag har Szalkais 3,30 program som grund. Har anpassat och hottat upp den så den lite passar mig bättre.

    SvaraRadera
  5. Hallå!
    Kul med en ny blogg!
    Snygga 800-ingar du fick till. Tittade på dina pulskurvor, hur din vilopuls skiljer sig mellan de två passen visar att du på kort tid kraftigt förbättrat konditionen. Härligt med den utvecklingen!

    SvaraRadera
  6. Hej Hempa.
    Kul att du har hittat hit. Även din blogg har jag följt ett tag.
    Jag har också noterat vilopulsen, känns riktigt bra. Hoppas att den formen sitter kvar och att det inte är en tillfällig formtopp.

    SvaraRadera
  7. Ser att du ska springa Göteborgsvarvet som årets första tävling, du kommer ju fullständigt krossa din tid från förra året. 1:40 på träning i januari och fyra månader tills startskottet smäller.. Nästan så du kan planera in en svacka, går knappast att behålla/öka formen under så många månader.

    SvaraRadera
  8. Jodå Hempa.
    Göteborgsvarvet ska springas i år igen. Men jag kommer inte riktigt gå för fullt på det loppet, jag ska i alla fall försöka hålla igen lite. Helgen efter bli det Stockholm Marathon, det är då det gäller.

    SvaraRadera