söndag 2 februari 2014

Västgötaloppet 2014

Idag var det tävling, skidtävling. Västgötaloppet skulle avgöras på Lassalyckan i Ulricehamn.
Banan var en varvbana på 7,6 km där sex varv skulle åkas så den totala distansen blev 45,5 km. Hade räknat med 42 km men det var väl bara att gilla läget o åka 3,5 km längre än planerat.

Jag och min svägerska skulle åka idag och kl 12:30 stod vi på startlinjen efter en hel del vallaproblem.
Plusgrader, konstsnö och en bana där över tusen åkare skulle slita på spåren sex varv gjorde det inte lättare.
Vi slängde i alla fall på lite olika klister och fick vara nöjda så.

Starten gick i alla fall och det var som vanligt lite grötigt och oordning i leden men efter några kilometer kunde man i alla fall åka hyfsat fritt.
På en lite extraslinga i skogen var det riktigt dåliga och mjuka spår och spåren försvann nästan helt under de sista varven.
Vallan funkade väl sådär, fästet ville inte alls vara med efter några varv så då var det bara att staka o saxa i uppförsbackarna.

Hade kraft loppet igenom vilket kändes bra och jag kunde med en liten spurt komma in på tiden 3:01:39.
Nu återstår bara att se vilket startled í vasaloppet det här resultatet kan ge. Några led framåt lär det väl ge, om några dagar har jag svaret.

Den bästa hejarklacken hade jag o Jenny med fyra härligt skrikande ungar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar