fredag 1 februari 2013

Det gick inte idag.

Idag var både jag och frun ledig så jag passade på att få in veckas långpass på förmiddagen när grabben var i skolan.
Planen var att mitt i passet baka in 3x2000m-intervaller i ett hyfsat tempo för att även få in lite fart.
Det gick ganska bra att springa den första delen på lite drygt 12 km. Sedan skulle intervalldelen ta vid.
Första tvåtusingen rullade på riktigt fint med ett för mig bra tempo på 3:48 men så här i efterhand gick jag ut för hårt. Den andra intervallen fick jag avbryta efter 1600m, då med ett snitt på 3:46.

Klart att jag skulle klarat ro i land åtminstone andra intervallen med hedern i behåll, men inte idag. Hjärnan var helt enkelt inte med mig.
För att "rädda upp" passet hyfsat sprang jag den sista milen hem i ett hyfsat högt tempo.
Det blev i alla fall ett långt pass idag på strax över 27 km.

Jag måste återigen börja jobba på den mentala biten, det funkar inte att vika sig för minsta lilla trötthetskänsla som idag.
Nu får det bli skärpning Olov...............

3 kommentarer:

  1. Vilken satsning du gav dig på. Långa intervaller i bra fart mitt i ett långpass. Respekt! Tycker helt klart du ska se det som mycket bra mental styrka att du fixade att göra två intervaller i sån fart mitt i ett långpass och inte ett tecken på dålig karaktär/svaghet att det inte blev tre! Fortsätter du så här har du förutsättningar att få en riktigt rolig säsong när den kommer igång :-)

    För egen del hade jag tänkt mig både långpass och snabbdistans mot slutet av den här veckan men en rejäl dos influensa ändrade på planerna... Ser ut dröja åtskilliga dagar innan det blir fart på benen igen :-(

    SvaraRadera
  2. Tack Tobias.
    Med lite distans till långpasset kan jag hålla med dig om att det kanske inte var så dumt pass ändå. Får ha som ett litet mål att fullfölja passet helt framåt vårkanten =)

    Låter inget vidare med influensa, får hoppas att det snart är över så du kan träna igen. Det är väl snart dags för sextimmars?

    Här hemma har tösen och grabben haft influensa förra och förrförra veckan. Nu är det frun som ligger med filt och mössa. Vem står näst på tur mån tro....

    SvaraRadera
  3. 6timmars hade varit roligt men jag kände redan för några veckor sen att jag inte var tillräckligt sugen på den utmaningen. Visst, hade säkert kunna springa ändå och få ett hyfsat resultat men när jag inte kände mig 100% motiverad kändes det roligare att vänta med ultrapremiären. Just nu känns milen och kanske halvmara mer inspirerande. MEN, en ultra vill jag göra så det kommer, bara inte just nu. Dessutom är Karlstad nu i helgen och med tanke på influensen hade det ju ändå inte gått.

    Hoppas du klarar dig! Det är inte roligt men man kan ju alltid trösta sig med några bullar och kakor ur frysen nu när barnen inte är hemma :-)

    SvaraRadera